Gehoorzaal Willem Arntsz Hoeve
De Gehoorzaal dateert uit 1911 en is daarmee een van de oudste gebouwen op het terrein. Het pand is gebruikt voor zang- en toneeluitvoeringen, godsdienstoefeningen en later onder meer als gymzaal.

Momenteel wordt de Gehoorzaal gebruikt door Stichting P’Arts die letterlijk ruimte wil geven aan beeldende kunst. De aangesloten 23 kunstenaars hebben momenteel hun ateliers in de gebouwen op de historische middenas van de Willem Arntsz Hoeve. Van daaruit exploiteren ze de Gehoorzaal met ieder weekend een nieuwe expositie van kunstenaars uit de wijde omgeving.

Tijdens de Open Monumentendagen exposeert P’Arts eigen werk. Kinderen zijn van harte welkom om zelf monumentaal te komen bouwen met karton. Bovendien kun je een historische fototentoonstelling bekijken van de Historische Vereniging.

Op zondag staat Bram’s pannenkoekenkraam voor je klaar op het grasveld naast de Gehoorzaal. Hier vinden die dag ook korte improvisatievoorstellingen plaats van Impro Zeist.

Speciaal voor gezinnen is op beide dagen een speurtocht uitgezet langs 10 Dolderse monumenten. Lukt het jou om alle vragen goed te beantwoorden? Dan kan je op zondag een pannenkoek afhalen bij Bram’s pannenkoekenkraam achter het Directiegebouw op de Willem Arntsz Hoeve (Vijverhof 26A). Je kunt de speurtocht hier downloaden. Veel succes!

Bedrijfsgebouw Willem Arntsz Hoeve
Tegenwoordig huisvest het Bedrijfsgebouw een netwerk van ondernemers. Neem de werkruimte van kunstenaar Marc Brussee. Hij opent op zaterdag graag zijn deuren. Op zondag bouwt Marc een middeleeuws tentenkamp op het grasveld tegenover het atelier. Hier vinden die dag tevens middeleeuwse vechtdemonstraties plaats.

Ook stellen Koen en Dees Wilgehof-Sodaar hun atelier annex galerie open. Zij organiseren bovendien Het Blauwe Podium op zondag tussen 15:00 en 17:00 uur: een ‘open mic’ voor solozangers onder begeleiding van Guus Westdorp. Meezingen mag!

Voor alle info over de monumenten op de WA Hoeve en den Dolder:

Waar wil je naartoe? – Open Monumentendag